“We didn’t do anything wrong, but somehow, we lost”. – Ex Nokia CEO

”We didn’t do anything wrong, but somehow, we lost.” – Nokias f.d. CEO

1999 köpte jag min första Nokia 3210 och det var kärlek vid första ögonkastet. Något annat märke fanns inte på kartan för mig och mina Snake-spelande vänner. Nästan två decennier senare är det något som har hänt: Nokia (eller Windows Phone) finns inte på kartan när en ny lur ska inhandlas.

En icke-handling är också en handling. Eller som Rahul Gupta uttrycker det: Du behöver inte göra något fel om dina konkurrenter hoppar på tåget och gör rätt. Att förändra och förbättra är att ge sig själv en andra chans. Att tvingas till förändring av andra innebär att lämna på walk-over.

Darwins evolutionsteori handlar om att den som är mest förändringsbenägen och agil vinner (inte den starkaste, vilket är en populär missuppfattning). Den principen gäller i allra högsta grad även i vår digitala era.

Nokias marknadsandel för smartphones

Det började som en skakning på nedre däck när Apple lanserade sin märkliga iPhone 2007. Konkurrenterna log i mjugg åt dålig prestanda och bristande funktionalitet. Sedan fortsatte de som de alltid gjort. Det hade ju funkat så bra hittills. Resten är historia.

%

2007

%

2017

Ps. Siffrorna ovan är en sanning med modifikation: Nokias marknadsandel 2017 var 0,4% men så lågt går inte räknaren.

Mer från bloggen

Veckans citat: ”Don’t Make Me Think” – Steve Krug

Veckans (lite kryptiska) citat är ett boktips. För 18 år sedan släppte Steve Krug Don’t Make Me Think – boken som kom att bli en vältummad klassiker i varje medveten webbdesigners och interaktionsdesigners bokhylla. Här är några kloka citat från den uppdaterade utgåvan av boken.

Veckans citat: ”Don’t interrupt the content, be the content”

Det pågår ett lågintensivt krig mot digitala annonser. I dag använder var tredje svensk annonsblockerare. I gruppen 16-25 år blockerar tre av fem annonser. Så hur ska man som marknadsförare nå fram i detta minfält av annonsblockerare och banner-blindhet? Svaret stavas Content Marketing.

Veckans citat: ”We didn’t do anything wrong, but somehow, we lost.”

”We didn't do anything wrong, but somehow, we lost." – Nokias f.d. CEO 1999 köpte jag min första Nokia 3210 och det var kärlek vid första...

Duse Media bygger ny sajt till POWER of Sweden

När Pantone utsåg årets färg 2018 föll valet på lila (närmare bestämt ”ultra violet”). När POWER of Sweden lanserar sin första kollektion – och hemsida – så sker det i uppfriskande nyanser av just lila.

Veckans citat: ”The essence of strategy is choosing what not to do.”

Varje minut skapar vi 46 200 inlägg på Instagram, 1,8 miljoner snaps på Snapchat och 156 miljoner mejl (2,6 miljoner varje sekund!). När antalet kanaler är obegränsat och utbudet av innehåll räcker i flera livstider gäller det att välja – och välja bort.

Följ oss på sociala medier