The essence of strategy is choosing what not to do – Michael Porter”The essence of strategy is choosing what not to do.” – Michael Porter

Varje minut skapar vi 46 200 inlägg på Instagram, 1,8 miljoner snaps på Snapchat och 156 miljoner mejl (2,6 miljoner varje sekund!). När det varje minut skapas innehåll som räcker i flera livstider gäller det att välja – och välja bort.

”Fail fast” är en taktik för att navigera i det enorma medielandskapet. Våga testa nytt, utvärdera snabbt och ompröva det som inte funkar. Och ställ alltid frågan varför?. Varför ska du utveckla en app? Varför ska du posta ett Facebook-inlägg på kanelbullens dag? Varför ska du ta fram ett spel? Om svaret är ”för att alla andra gör det” är det antagligen ett tecken på att du borde välja bort.

En sekund på internet

Vi är sammanlagt 3,8 miljarder internetanvändare i världen. Tillsammans genererar vi varje sekund:

Inlägg på Instagram

Minuter på Netflix

Inlägg på Twitter

Minuter på Spotify

Svajps på Tinder

Logins på Facebook

Mer från bloggen

Duse Media bygger ny sajt till POWER of Sweden

När Pantone utsåg årets färg 2018 föll valet på lila (närmare bestämt ”ultra violet”). När POWER of Sweden lanserar sin första kollektion – och hemsida – så sker det i uppfriskande nyanser av just lila.

Veckans citat: ”Det är primitivt att skriva in ord i en ruta.”

”Det är primitivt att skriva in ord i en ruta.” I USA använder över 40% röstsök – varje dag. Blir 2018 året när röstsök slår igenom även i...

Veckans citat: ”People don’t buy what you do, they buy why you do it.”

Simon says: Börja alltid med ditt varför. Sedan kan du berätta om hur och ditt vad. Apple är ett bra exempel på detta. Deras varför är att...

Ny infographic lyfter Sveriges tvätterinäring

Vi välkomnar Sveriges Tvätteriförbund som ny kund hos Duse Media. Ett tidigt projekt var att, på ett tydligt och överskådligt sätt, kommunicera styrkan i den svenska tvätterinäringen. Resultatet: En faktaspäckad infographic med tvättäkta fakta om vardagshjältarna som håller Sverige rent.

Veckans citat: ”Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram.”

För att vara en björn med ”en mycket liten hjärna” så har Nalle Puh ändå levererat några värdefulla insikter. När det gäller mål och projektplanering kan vi lära oss en hel del av denna honungsfrossande livsnjutare,

Följ oss på sociala medier