The essence of strategy is choosing what not to do – Michael Porter”The essence of strategy is choosing what not to do.” – Michael Porter

Varje minut skapar vi 46 200 inlägg på Instagram, 1,8 miljoner snaps på Snapchat och 156 miljoner mejl (2,6 miljoner varje sekund!). När det varje minut skapas innehåll som räcker i flera livstider gäller det att välja – och välja bort.

”Fail fast” är en taktik för att navigera i det enorma medielandskapet. Våga testa nytt, utvärdera snabbt och ompröva det som inte funkar. Och ställ alltid frågan varför?. Varför ska du utveckla en app? Varför ska du posta ett Facebook-inlägg på kanelbullens dag? Varför ska du ta fram ett spel? Om svaret är ”för att alla andra gör det” är det antagligen ett tecken på att du borde välja bort.

En sekund på internet

Vi är sammanlagt 3,8 miljarder internetanvändare i världen. Tillsammans genererar vi varje sekund:

Inlägg på Instagram

Minuter på Netflix

Inlägg på Twitter

Minuter på Spotify

Svajps på Tinder

Logins på Facebook

Mer från bloggen

Veckans citat: ”People don’t buy what you do, they buy why you do it.”

Simon says: Börja alltid med ditt varför. Sedan kan du berätta om hur och ditt vad. Apple är ett bra exempel på detta. Deras varför är att...

Veckans citat: ”Don’t Fear the Whitespace”

Låt ditt budskap synas mer genom att visa mindre. I en tid när Apples skryter om att de tar bort alla knappar och ingångar så…

Ny infographic lyfter Sveriges tvätterinäring

Vi välkomnar Sveriges Tvätteriförbund som ny kund hos Duse Media. Ett tidigt projekt var att, på ett tydligt och överskådligt sätt, kommunicera styrkan i den svenska tvätterinäringen. Resultatet: En faktaspäckad infographic med tvättäkta fakta om vardagshjältarna som håller Sverige rent.

Veckans citat: ”Change has never happened this fast before, and it will never be this slow again.”

”Change has never happened this fast before, and it will never be this slow again.” – Graeme WoodTycker du att utvecklingen går snabbt? En...

Veckans citat: ”Don’t Make Me Think” – Steve Krug

Veckans (lite kryptiska) citat är ett boktips. För 18 år sedan släppte Steve Krug Don’t Make Me Think – boken som kom att bli en vältummad klassiker i varje medveten webbdesigners och interaktionsdesigners bokhylla. Här är några kloka citat från den uppdaterade utgåvan av boken.

Följ oss på sociala medier