Skriv för människor, inte för sökmotorer”Skriv för människor, inte för sökmotorer.” – Google

Att bra kommunikation alltid utgår ifrån mottagaren är en gammal sanning som är lätt att glömma bort i jakten på topplaceringar på Google. Om du brukar upprepa dina nyckelord likt en livstrött papegoja är det hög tid att tänka om.

Det var länge sedan sökmotoropmtimering var en tävling i nyckelordsupprepning. Här är fyra anledningar varför du ska lyfta av nålen från den repiga vinylskivan.

Z

En omständlig sida späckad av nyckelord riskerar att skrämma bort dina besökare till konkurrerande sajter som erbjuder en bättre användarupplevelse. Ökad bounce rate påverkar i sin tur din SEO negativt. Du kan som bekant leda en häst till vattnet, men du kan inte tvinga den att dricka.

Z

Mer är inte alltid bättre. Om nyckelordet utgör mer än 2,5% av den totala ordmängden (så kallad nyckelordsdensitet) blir din förmenta optimering ett sänke. Google bestraffar nämligen sidor med för hög nyckelordsdensitet.

Z

Googles ranking baseras på över 200 olika faktorer. Nyckelord onpage tappar alltmer tyngd som rankingfaktor. Våren 2016 avslöjade Google att de tre viktigaste rankingfaktorerna är länkar, innehåll och RankBrain. Prioritera rätt områden.

Z

Sök är inte alltid din viktigaste trafikkälla. Om en sida har störst potential i sociala medier bör du hellre satsa på en inspirerande rubrik som lockar till klick istället för en nyckelordsimpregnerad titel. 

Ursäkta, men vad tusan är RankBrain?

Fastnade du på punkt 3? Ingen fara! Google RankBrain är en del av Googles maskinlärande system för artificiell intelligens (AI). Glasklart? Nähä, så här då: RankBrain innebär att Google lär sig att tolka sammanhang istället för enskilda ord. Helhetsupplevelsen blir därmed viktigare än det enskilda nyckelordet. Precis som för oss människor.

Sammanfattning

Sökmotoroptimering handlar mer om att skapa bra användarupplevelser och mindre om att forcera in nyckelord. Satsa på riktigt bra innehåll som får folk att stanna, klicka, dela och – sist men inte minst – länka till din hemsida. Ser du dessutom till att tekniken lirar så ska du se att söktrafiken trillar in.

Mer från bloggen

Veckans citat: ”We didn’t do anything wrong, but somehow, we lost.”

”We didn't do anything wrong, but somehow, we lost." – Nokias f.d. CEO 1999 köpte jag min första Nokia 3210 och det var kärlek vid första...

Veckans citat: ”A user interface is like a joke…”

Om du inte läser instruktionerna till din nya TV så lär ingen läsa instruktionerna till din app eller sajt. Den ska bara funka.

Veckans citat: ”Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram.”

För att vara en björn med ”en mycket liten hjärna” så har Nalle Puh ändå levererat några värdefulla insikter. När det gäller mål och projektplanering kan vi lära oss en hel del av denna honungsfrossande livsnjutare,

Duse Media skapar hemsida till BlueMax superplåster

När Denado AB skulle lansera det limfria superplåstret BlueMax så fick Duse Media uppdraget att skapa varumärkets hemsida. Precis som plåstret ska hemsidan vara snygg, smidig och enkel att använda.

Veckans citat: ”Utan data är du bara ännu en person med en åsikt.”

Tre av tio små- och medelstora företag mäter inte effekterna av sin marknadsföring. 52% saknar en marknadsstrategi. (Eniro 2016) Med hjälp...

Följ oss på sociala medier