+46 723 13 30 83 victor@dusemedia.se

Skriv för människor, inte för sökmotorer”Skriv för människor, inte för sökmotorer.” – Google

Att bra kommunikation alltid utgår ifrån mottagaren är en gammal sanning som är lätt att glömma bort i jakten på topplaceringar på Google. Om du brukar upprepa dina nyckelord likt en livstrött papegoja är det hög tid att tänka om.

Det var länge sedan sökmotoropmtimering var en tävling i nyckelordsupprepning. Här är fyra anledningar varför du ska lyfta av nålen från den repiga vinylskivan.

Z
En omständlig sida späckad av nyckelord riskerar att skrämma bort dina besökare till konkurrerande sajter som erbjuder en bättre användarupplevelse. Ökad bounce rate påverkar i sin tur din SEO negativt. Du kan som bekant leda en häst till vattnet, men du kan inte tvinga den att dricka.
Z
Mer är inte alltid bättre. Om nyckelordet utgör mer än 2,5% av den totala ordmängden (så kallad nyckelordsdensitet) blir din förmenta optimering ett sänke. Google bestraffar nämligen sidor med för hög nyckelordsdensitet.
Z

Googles ranking baseras på över 200 olika faktorer. Nyckelord onpage tappar alltmer tyngd som rankingfaktor. Våren 2016 avslöjade Google att de tre viktigaste rankingfaktorerna är länkar, innehåll och RankBrain. Prioritera rätt områden.

Z
Sök är inte alltid din viktigaste trafikkälla. Om en sida har störst potential i sociala medier bör du hellre satsa på en inspirerande rubrik som lockar till klick istället för en nyckelordsimpregnerad titel. 

Ursäkta, men vad tusan är RankBrain?

Fastnade du på punkt 3? Ingen fara! Google RankBrain är en del av Googles maskinlärande system för artificiell intelligens (AI). Glasklart? Nähä, så här då: RankBrain innebär att Google lär sig att tolka sammanhang istället för enskilda ord. Helhetsupplevelsen blir därmed viktigare än det enskilda nyckelordet. Precis som för oss människor.

Sammanfattning

Sökmotoroptimering handlar mer om att skapa bra användarupplevelser och mindre om att forcera in nyckelord. Satsa på riktigt bra innehåll som får folk att stanna, klicka, dela och – sist men inte minst – länka till din hemsida. Ser du dessutom till att tekniken lirar så ska du se att söktrafiken trillar in.

Mer från bloggen

Veckans citat: ”People don’t buy what you do, they buy why you do it.”

Simon says: Börja alltid med ditt varför. Sedan kan du berätta om hur och ditt vad. Apple är ett bra exempel på detta. Deras varför är att...

Veckans citat: ”Don’t interrupt the content, be the content”

Det pågår ett lågintensivt krig mot digitala annonser. I dag använder var tredje svensk annonsblockerare. I gruppen 16-25 år blockerar tre av fem annonser. Så hur ska man som marknadsförare nå fram i detta minfält av annonsblockerare och banner-blindhet? Svaret stavas Content Marketing.

Veckans citat: ”Skriv för människor, inte för sökmotorer.”

Att bra kommunikation alltid utgår ifrån mottagaren är en gammal sanning som är lätt att glömma bort i jakten på topplaceringar på Google. Om du brukar upprepa dina nyckelord likt en livstrött papegoja är det hög tid att tänka om.

Veckans citat: ”Det är primitivt att skriva in ord i en ruta.”

”Det är primitivt att skriva in ord i en ruta.” I USA använder över 40% röstsök – varje dag. Blir 2018 året när röstsök slår igenom även i...

Veckans citat: ”The essence of strategy is choosing what not to do.”

Varje minut skapar vi 46 200 inlägg på Instagram, 1,8 miljoner snaps på Snapchat och 156 miljoner mejl (2,6 miljoner varje sekund!). När antalet kanaler är obegränsat och utbudet av innehåll räcker i flera livstider gäller det att välja – och välja bort.

Följ oss på sociala medier