+46 723 13 30 83 victor@dusemedia.se
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

”Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram.” – Nalle Puh

För att vara en björn med ”en mycket liten hjärna” så har Nalle Puh ändå levererat några värdefulla insikter. När det gäller mål och projektplanering kan vi lära oss en hel del av denna honungsfrossande livsnjutare.

En vanlig anledning till att många projekt havererar är avsaknad av smarta målSe till att dina mål är:

  • Specifika
  • Mätbara
  • Accepterade
  • Realistiska
  • Tidsbestämda

Så nej, ”bättre sökmotor” eller ”snyggare hemsida” är inte smarta mål. Säkerställ också att alla har samma bild av vad målen faktiskt innebär. Annars riskerar du att råka ut för den här snöpliga, men ack så välbekanta, situationen:

En annan framgångsfaktor är att skilja på projektmål och effektmål

Ett projektmål definierar vad som ska vara levererat när projektet avslutas. Ett effektmål definierar vilken effekt som projektmålet ska generera på sikt, t.ex. sex månader efter projektets slut.

  • Exempel på projektmål: Fem kampanjsajter är lanserade
  • Exempel på effektmål: 5% ökad varumärkeskännedom och 20 000 insamlade e-postadresser till leads.

Lycka till och glöm inte bort att fira när du har nått dina mål. Där har vi också en del att lära av vår lurvige vän.

Mer från bloggen

Veckans citat: ”Skriv för människor, inte för sökmotorer.”

Att bra kommunikation alltid utgår ifrån mottagaren är en gammal sanning som är lätt att glömma bort i jakten på topplaceringar på Google. Om du brukar upprepa dina nyckelord likt en livstrött papegoja är det hög tid att tänka om.

Veckans citat: ”Don’t interrupt the content, be the content”

Det pågår ett lågintensivt krig mot digitala annonser. I dag använder var tredje svensk annonsblockerare. I gruppen 16-25 år blockerar tre av fem annonser. Så hur ska man som marknadsförare nå fram i detta minfält av annonsblockerare och banner-blindhet? Svaret stavas Content Marketing.

Veckans citat: ”Don’t Fear the Whitespace”

Låt ditt budskap synas mer genom att visa mindre. I en tid när Apples skryter om att de tar bort alla knappar och ingångar så…

Duse Media bygger ny hemsida till BlueMax

När Denado AB skulle lansera det limfria superplåstret BlueMax så fick Duse Media uppdraget att skapa det nya varumärkets hemsida. Precis som produkten ska hemsidan vara snygg, smidig och enkel att använda. 

Veckans citat: ”Change has never happened this fast before, and it will never be this slow again.”

”Change has never happened this fast before, and it will never be this slow again.” – Graeme WoodTycker du att utvecklingen går snabbt? En...

Följ oss på sociala medier