Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

”Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram.” – Nalle Puh

För att vara en björn med ”en mycket liten hjärna” så har Nalle Puh ändå levererat några värdefulla insikter. När det gäller mål och projektplanering kan vi lära oss en hel del av denna honungsfrossande livsnjutare.

En vanlig anledning till att många projekt havererar är avsaknad av smarta målSe till att dina mål är:

  • Specifika
  • Mätbara
  • Accepterade
  • Realistiska
  • Tidsbestämda

Så nej, ”bättre sökmotor” eller ”snyggare hemsida” är inte smarta mål. Säkerställ också att alla har samma bild av vad målen faktiskt innebär. Annars riskerar du att råka ut för den här snöpliga, men ack så välbekanta, situationen:

En annan framgångsfaktor är att skilja på projektmål och effektmål

Ett projektmål definierar vad som ska vara levererat när projektet avslutas. Ett effektmål definierar vilken effekt som projektmålet ska generera på sikt, t.ex. sex månader efter projektets slut.

  • Exempel på projektmål: Fem kampanjsajter är lanserade
  • Exempel på effektmål: 5% ökad varumärkeskännedom och 20 000 insamlade e-postadresser till leads.

Lycka till och glöm inte bort att fira när du har nått dina mål. Där har vi också en del att lära av vår lurvige vän.

Mer från bloggen

Veckans citat: ”Don’t Make Me Think” – Steve Krug

Veckans (lite kryptiska) citat är ett boktips. För 18 år sedan släppte Steve Krug Don’t Make Me Think – boken som kom att bli en vältummad klassiker i varje medveten webbdesigners och interaktionsdesigners bokhylla. Här är några kloka citat från den uppdaterade utgåvan av boken.

Veckans citat: ”Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram.”

För att vara en björn med ”en mycket liten hjärna” så har Nalle Puh ändå levererat några värdefulla insikter. När det gäller mål och projektplanering kan vi lära oss en hel del av denna honungsfrossande livsnjutare,

Sveriges Tvätteriförbund lanserar medlemsportal tillsammans med Duse Media

Tvätteriförbundets uppdrag är att genom utbildning och information bidra till en ökad tillväxt i marknaden och därigenom främja...

Ny infographic lyfter Sveriges tvätterinäring

Vi välkomnar Sveriges Tvätteriförbund som ny kund hos Duse Media. Ett tidigt projekt var att, på ett tydligt och överskådligt sätt, kommunicera styrkan i den svenska tvätterinäringen. Resultatet: En faktaspäckad infographic med tvättäkta fakta om vardagshjältarna som håller Sverige rent.

Veckans citat: ”Skriv för människor, inte för sökmotorer.”

Att bra kommunikation alltid utgår ifrån mottagaren är en gammal sanning som är lätt att glömma bort i jakten på topplaceringar på Google. Om du brukar upprepa dina nyckelord likt en livstrött papegoja är det hög tid att tänka om.

Följ oss på sociala medier