Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

”Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram.” – Nalle Puh

För att vara en björn med ”en mycket liten hjärna” så har Nalle Puh ändå levererat några värdefulla insikter. När det gäller mål och projektplanering kan vi lära oss en hel del av denna honungsfrossande livsnjutare.

En vanlig anledning till att många projekt havererar är avsaknad av smarta målSe till att dina mål är:

  • Specifika
  • Mätbara
  • Accepterade
  • Realistiska
  • Tidsbestämda

Så nej, ”bättre sökmotor” eller ”snyggare hemsida” är inte smarta mål. Säkerställ också att alla har samma bild av vad målen faktiskt innebär. Annars riskerar du att råka ut för den här snöpliga, men ack så välbekanta, situationen:

En annan framgångsfaktor är att skilja på projektmål och effektmål

Ett projektmål definierar vad som ska vara levererat när projektet avslutas. Ett effektmål definierar vilken effekt som projektmålet ska generera på sikt, t.ex. sex månader efter projektets slut.

  • Exempel på projektmål: Fem kampanjsajter är lanserade
  • Exempel på effektmål: 5% ökad varumärkeskännedom och 20 000 insamlade e-postadresser till leads.

Lycka till och glöm inte bort att fira när du har nått dina mål. Där har vi också en del att lära av vår lurvige vän.

Mer från bloggen

Veckans citat: ”Don’t Make Me Think” – Steve Krug

Veckans (lite kryptiska) citat är ett boktips. För 18 år sedan släppte Steve Krug Don’t Make Me Think – boken som kom att bli en vältummad klassiker i varje medveten webbdesigners och interaktionsdesigners bokhylla. Här är några kloka citat från den uppdaterade utgåvan av boken.

Veckans citat: ”We didn’t do anything wrong, but somehow, we lost.”

”We didn't do anything wrong, but somehow, we lost." – Nokias f.d. CEO 1999 köpte jag min första Nokia 3210 och det var kärlek vid första...

Följ veckans citat på Instagram

Varje fredag bjuder vi på inspirerande citat om webbdesign, sökmotoroptimering, digital marknadsföring, copywriting och digital strategi. Följ Duse Media på Instagram så riskerar du inte att missa några visdomsord.

Veckans citat: ”Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram.”

För att vara en björn med ”en mycket liten hjärna” så har Nalle Puh ändå levererat några värdefulla insikter. När det gäller mål och projektplanering kan vi lära oss en hel del av denna honungsfrossande livsnjutare,

Duse Media skapar hemsida till BlueMax superplåster

När Denado AB skulle lansera det limfria superplåstret BlueMax så fick Duse Media uppdraget att skapa varumärkets hemsida. Precis som plåstret ska hemsidan vara snygg, smidig och enkel att använda.

Följ oss på sociala medier