"Don't make me think" - Steve Krug

”Don’t make me think” – Steve Krug

Veckans (lite kryptiska) citat är ett boktips. För 18 år sedan släppte Steve Krug Don’t Make Me Think – boken som kom att bli en vältummad klassiker i varje medveten webbdesigners och interaktionsdesigners bokhylla.
Premissen är enkel: Besökaren ska inte behöva grubbla på om en text är klickbar (läs: använd kontrasterande färger för länkar), vad som händer om man klickar på en knapp (läs: använd beskrivande länktexter) eller vad som är det viktigaste innehållet på sidan (läs: tydlig primär call-to-action).

Steve Krug tar sig även an ett antal moderna myter som den välspridda 3-klicksregeln.

2014 släpptes boken i en uppdaterad upplaga med nya kapitel om mobil UX. Namnet: Don’t Make Me Think, Revisited. Köp den i dag; dina användare kommer att tacka dig.

Hur vi tror att våra besökare beter sig vs. hur de beter sig i verkligheten. Bilden är från "Don't Make Me Think".
Boktips: Don't Make Me Think, Revisited av Stephen Krugh

Tre citat från Don’t Make Me Think, Revisited

It doesn’t matter how many times I have to click, as long as each click is a mindless, unambiguous choice.

Get rid of half the words on each page, then get rid of half of what’s left.

If you want a great site, you’ve got to test. After you’ve worked on a site for even a few weeks, you can’t see it freshly anymore. You know too much. The only way to find out if it really works is to test it.