+46 723 13 30 83 victor@dusemedia.se
"Don't make me think" - Steve Krug

”Don’t make me think” – Steve Krug

Veckans (lite kryptiska) citat är ett boktips. För 18 år sedan släppte Steve Krug Don’t Make Me Think – boken som kom att bli en vältummad klassiker i varje medveten webbdesigners och interaktionsdesigners bokhylla.
Premissen är enkel: Besökaren ska inte behöva grubbla på om en text är klickbar (läs: använd kontrasterande färger för länkar), vad som händer om man klickar på en knapp (läs: använd beskrivande länktexter) eller vad som är det viktigaste innehållet på sidan (läs: tydlig primär call-to-action).

Steve Krug tar sig även an ett antal moderna myter som den välspridda 3-klicksregeln.

2014 släpptes boken i en uppdaterad upplaga med nya kapitel om mobil UX. Namnet: Don’t Make Me Think, Revisited. Köp den i dag; dina användare kommer att tacka dig.

Hur vi tror att våra besökare beter sig vs. hur de beter sig i verkligheten. Bilden är från "Don't Make Me Think".
Boktips: Don't Make Me Think, Revisited av Stephen Krugh

Tre citat från Don’t Make Me Think, Revisited

It doesn’t matter how many times I have to click, as long as each click is a mindless, unambiguous choice.

Get rid of half the words on each page, then get rid of half of what’s left.

If you want a great site, you’ve got to test. After you’ve worked on a site for even a few weeks, you can’t see it freshly anymore. You know too much. The only way to find out if it really works is to test it.

Mer från bloggen

Veckans citat: ”Utan data är du bara ännu en person med en åsikt.”

Tre av tio små- och medelstora företag mäter inte effekterna av sin marknadsföring. 52% saknar en marknadsstrategi. (Eniro 2016) Med hjälp...

Veckans citat: ”Skriv för människor, inte för sökmotorer.”

Att bra kommunikation alltid utgår ifrån mottagaren är en gammal sanning som är lätt att glömma bort i jakten på topplaceringar på Google. Om du brukar upprepa dina nyckelord likt en livstrött papegoja är det hög tid att tänka om.

Veckans citat: ”Det är primitivt att skriva in ord i en ruta.”

”Det är primitivt att skriva in ord i en ruta.” I USA använder över 40% röstsök – varje dag. Blir 2018 året när röstsök slår igenom även i...

Veckans citat: ”The essence of strategy is choosing what not to do.”

Varje minut skapar vi 46 200 inlägg på Instagram, 1,8 miljoner snaps på Snapchat och 156 miljoner mejl (2,6 miljoner varje sekund!). När antalet kanaler är obegränsat och utbudet av innehåll räcker i flera livstider gäller det att välja – och välja bort.

Veckans citat: ”Don’t interrupt the content, be the content”

Det pågår ett lågintensivt krig mot digitala annonser. I dag använder var tredje svensk annonsblockerare. I gruppen 16-25 år blockerar tre av fem annonser. Så hur ska man som marknadsförare nå fram i detta minfält av annonsblockerare och banner-blindhet? Svaret stavas Content Marketing.

Följ oss på sociala medier