Veckans citat:

Veckans citat: ”Don’t interrupt the content, be the content.”

Det pågår ett lågintensivt krig mot digitala annonser. I dag använder var tredje svensk annonsblockerare. Bland ungdomar 16-25 år blockerar tre av fem annonser. Samtidigt lanserar Google Chrome, världens mest använda webbläsare, inbyggda funktioner som blockerar irriterande annonser och låter besökare pausa efterhängsna annonser.

Men det var inte användarna som kastade den första stenen; det var oseriösa annonsörer som bombade ut blinkande banners och helsidesannonser som inte ens Houdini skulle kunna trassla sig ur. I nästa våg av styggelser kom självspelande videoannonser (gärna med ljud) och klängiga retargeting-annonser (gärna med produkter som du redan köpt). Branschen har alltså sig själv att skylla när motreaktionen mobiliseras.

Läget för displayannonsering blir smärtsamt tydlig när Dagens Media muntert rapporterar att 61% av svenska banners visar minst halva ytan under minst minst en sekund (den så kallade 50/1-standarden). Rubriken? Hög synlighet för svenska annonser (det ser nämligen ännu sämre ut i andra länder).

%

Svenskar som använder annonsblockerare

%

Unga 16-25 år som använder annonsblockerare

%

Svenska banners som visas i minst en sekund

Skapa bra content istället för reklamavbrott

Så hur ska man som marknadsförare nå fram i detta minfält av annonsblockerare och banner-blindhet? Ett sätt är att satsa på Content Marketing som går ut på att bygga långsiktiga relationer med sina målgrupper genom att erbjuda intressant och relevant innehåll utan påträngande köp-knappar.

Fenomenet är knappast nytt. Ett tidigt exempel är traktortillverkaren John Deeres tidning The Furrow som lanserades 1895. Den var inte en produktkatalog utan ett magasin med tips och råd för lantbrukare.

Ett annat klassiskt exempel är däcktillverkaren Michelins restaurangguide Guide Michelin, vars långsiktiga mål var att inspirera folk till att köra en extra bit för att avnjuta en god måltid. En intressant parantes är att guiden var gratis fram till 1920 för att sedan kosta en slant. Ett däckföretag hade alltså lyckats skapa så kulinariskt content att folk var beredda att betala för det!

Ett mer samtida exempel är Red Bull som har byggt sitt eget mediehus. I dag säljer de innehåll, med allt från sportevenmang till fallskärmshopp från rymden, till etablerade medieföretag. Ofta utan att visa upp en enda burk energidryck.

Red Bull skapade historia den 14 oktober 2012 när Felix Baumgartner hoppade fallskärm från 39 kilometers höjd. Klippet har över 43 miljoner visningar bara på Youtube.

Content Marketing är inte bara för stora företag

Fallskärmshopp från rymden är kanske inte den lägst hängande frukten för en kämpande småföretagare. Men Content Marketing kan vara betydligt mer jordnära. Här är några exempel:

  • Jobbar du med resor? Gör korta videos på Youtube om hur resan kan bli bättre!
  • Jobbar du med kosttillskott? Bjud på träningstips och intervjuer med idrottare!
  • Jobbar du med företagskunder (B2B)? Bjud på whitepapers med branschtips och analyser där du delar med dig av din expertis! (Glöm inte att samla in e-postadresser till leads samtidigt)
  • Jobbar du med marknadsföring? Starta en blogg med inspirerande citat och tips för bättre marknadsföring!

Reklamen är död. Länge leve reklamen!

Betyder det att vi ska sluta helt med traditionell reklam? Det korta svaret är nej. Betald annonsering kan vara ett bra sätt att promota ditt content. I och med Facebooks senaste uppdateringar, där innehåll från vänner och familj premieras över innehåll från företag, är sponsrat innehåll ett måste för att nå ut. Men det räcker inte.

Att flytta fokuset frå traditionell Outbound Marketing (”Kom och köp!”) till Content Marketing och Inbound Marketing (”Vi bjuder på våra bästa tips”) är en god idé både för små och stora företag.

Coca-Colas strategi Content 2020 visar hur företaget ska gå från tv-reklam med tomtar och röda lastbilar till inspirerande Content Marketing.

Mer från bloggen

Veckans citat: ”Don’t interrupt the content, be the content”

Det pågår ett lågintensivt krig mot digitala annonser. I dag använder var tredje svensk annonsblockerare. I gruppen 16-25 år blockerar tre av fem annonser. Så hur ska man som marknadsförare nå fram i detta minfält av annonsblockerare och banner-blindhet? Svaret stavas Content Marketing.

Veckans citat: ”The essence of strategy is choosing what not to do.”

Varje minut skapar vi 46 200 inlägg på Instagram, 1,8 miljoner snaps på Snapchat och 156 miljoner mejl (2,6 miljoner varje sekund!). När antalet kanaler är obegränsat och utbudet av innehåll räcker i flera livstider gäller det att välja – och välja bort.

Duse Media skapar hemsida till BlueMax superplåster

När Denado AB skulle lansera det limfria superplåstret BlueMax så fick Duse Media uppdraget att skapa varumärkets hemsida. Precis som plåstret ska hemsidan vara snygg, smidig och enkel att använda.

Veckans citat: ”Don’t Fear the Whitespace”

Låt ditt budskap synas mer genom att visa mindre. I en tid när Apples skryter om att de tar bort alla knappar och ingångar så…

Veckans citat: ”Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram.”

För att vara en björn med ”en mycket liten hjärna” så har Nalle Puh ändå levererat några värdefulla insikter. När det gäller mål och projektplanering kan vi lära oss en hel del av denna honungsfrossande livsnjutare,

Följ oss på sociala medier